facebook
POLECANE TEKSTY

Cybex ePriam - czy to już rewolucja?

Cybex ePriam - czy to już rewolucja?

Cybex ePriam, czy to już rewolucja?



Cybex ePriam po raz pierwszy zaprezentowany został na targach w Kolonii w 2018 roku wzbudzając niemały entuzjazm (nasz również) i zainteresowanie. 15.07.2019r. miała miejsce długo oczekiwana światowa premiera tego inteligentnego wózka. Wszystkie szczegóły dotyczące konstrukcji i sposobu działania były od tego czasu trzymane w tajemnicy. Po pierwszym (a właściwie trzecim) kontakcie z tą konstrukcją, już na chłodno zastanawiamy się czy jest to już rewolucja w świecie wózków dziecięcych, czy też chwilowa moda i fanaberia.

Cybex jest smart!

Cybex po raz pierwszy wszedł w świat "smart" poprzez Sensor Safe - nakładkę na pasy bezpieczeństwa, która za pomocą złącza diagnostycznego w samochodzie i wbudowanym czujnikom monitoruje zapięcie pasów oraz temperaturę otoczenia dziecka. Dzięki połączeniu z aplikacja na telefonie - nie pozwoli pozostawić dziecka samego w samochodzie.
Nakładka / klips cieszy się sporym zainteresowaniem, lecz fakt iż Sensor Safe można kupić jedynie w komplecie z fotelikiem na pewno wpływa na ograniczenie ilości osób korzystających z tego sprytnego gadżetu.



ePriam, z czym to się je?

Cybex ePriam dostępny jest jako stelaż do którego możemy dokupić kolejne elementy, które uzupełnią go o pożądane funkcje - siedzisko spacerowe, głęboką gondolę Lux czy gondolę Lite. Oczywiście na stelażu możemy zainstalować również fotelik, np. Cybex Cloud Z (dostępny również z czujnikiem Sensor Safe).



Warto zaznaczyć, że wymienione akcesoria nie są dedykowane jedynie do stelaża Cybex ePriam, są to dokładnie te same produkty, które z powodzeniem możemy używać ze zwykłym stelażem, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie by inteligentny wózek skomponować z jedną z limitowanych kolekcji Cybexa, jak choćby najnowsza Spring Blossom, czy cieszące się niesłabnącą popularnością kolekcje Rebellious oraz Birds of Paradise.


cybex spring blossom tapicerka do siedziska priam 2.0

Priam 2.0 vs. ePriam

Jedyną różnicą pomiędzy Priamem 2.0 a ePriamem stanowi bateria, czujniki i dwa silniki elektryczne, dlatego wszystkie funkcje znane do tej pory z Cybex Priam 2.0 pozostały niezmienione. Dodatkowe akcesoria mają swoje odbicie w wadze stelaża, jest on cięższy od swojej mniej inteligentnej wersji o 2.4 kilograma... Czy to dużo? Zależy od piętra na który musimy wnosić wózek :)
Według uczonych (amerykańskich, jakże by inaczej) przeciętna kobieca torebka waży około 2.3kg, więc może dieta odchudzająca naszych torebek mogłaby delikatnie zniwelować niedogodności związane ze zwiększoną wagą wózka?! Biorąc pod uwagę, że mamy w stelażu upchnięte kawał solidnej technologii to te 2.4kg wcale nie są jakąś wygórowaną wagą, wręcz wydaje się, że jest to zaskakująco mało.

Cybex ePriamCybex Priam 2.0 stelaż

Zbędne kilogramy?

Może łatwiej będzie się pogodzić z tymi kilkoma dodatkowymi kilogramami jeżeli poznamy dokładniej co ten wózek potrafi. Mówiąc, w dużym skrócie (i w sumie w bardzo trafnym streszczeniu), gdy jedziemy pod górkę wózek wspomaga nas w tym za pomocą silników elektrycznych, gdy jedziemy w dół wyhamowuje, a gdy jedziemy po nierównościach robi raz jedno, raz drugie tak, aby nie trzeba było z wózkiem "walczyć".
Zagłębiając się w technikalia... w rączce ukryte zostały czujniki, które przesyłają informację o sile nacisku (i kierunku tej siły) do dwóch silniczków elektrycznych przy tylnych kołach, które odpowiednio dobierają opór lub napęd.


Cybex e-Priam jak to działaCybex ePriam


Silniczki biorą swoją "moc" z baterii. A jak jest bateria to trzeba ją ładować, według producenta ładowanie trwa około 6 godziny. Jednak nie mieliśmy okazji tego sprawdzić, ponieważ w pełni naładowana bateria wystarcza na około 8-45km, co oznacza że aby ją wyczerpać musielibyśmy przeprowadzić iście długodystansowy test. Baterię można ładować, gdy jest zamontowana w wózku lub osobono. Dzięki temu możemy ePriam zostawić np. w samochodzie, a do ładowania zabrać samą baterię, która waży około 600 gram.


Czy jest to rewolucja?

Raczej nazwalibyśmy to ewolucją i to bardzo rozsądną - zastosowanie silników elektrycznych daje bardzo szerokie możliwości jeżeli chodzi o sterowanie i programowanie, jednak Cybex zdecydował się na oswojenie nas z technologią w wózkach dziecięcych bez zasypywania milionem bardziej lub mniej przydatnych funkcji. Należy się spodziewać, że kolejnym krokiem będzie rozwinięcie jej o bluetooth i aplikację na telefon, tak jak to zazwyczaj bywa w przypadku technologii smart :) 

Jak to działa?

Niezwykle płynnie, włączenie systemu jest praktycznie niewyczuwalne - nie ma szarpnięć, czy jakiś niepokojących odgłosów - słychać jedynie delikatny szum pracującego silniczka. Wspomaganie - co oczywiste - jest najbardziej wyczuwalne, gdy mamy do pokonania naprawdę spore wzniesienie (i takie też było na naszym odcinku testowym).





Na duży plus zasługuje też fakt, że wózek sam wyhamuje jeżeli "ucieknie" nam na górce - coś na wzór iBebe. Być może to tylko efekt uboczny systemu, być może nie jest to do końca przetestowane, bo producent oficjalnie nie chwali się taką funkcją, ale takie zachowanie zaobserwowaliśmy w trakcie testów.

Czy jest to niezbędna funkcja? Być może nie, ale na pewno ta technologia rozleniwia :) to tak jak ze zmywarką, niby można myć naczynia ręcznie... tylko po co się męczyć? 

https://img.megaurwis.pl/blog/epriam/epriam1.jpg