facebook
POLECANE TEKSTY

KÓŁKA, KÓŁKA KÓŁECZKA... -JAKIE WYBRAĆ?

KÓŁKA, KÓŁKA KÓŁECZKA... -JAKIE WYBRAĆ?

Wybór wózka to nie lada problem dla rodziców. Każdy detal ma znaczenie. Musi zachwycać wyglądem, a przy tym być wygodny i funkcjonalny. Niemałą rolę w prowadzeniu jak i funkcjonowaniu wózka odgrywają koła. I tu pojawia się kolejny problem... jakie wybrać? Pompowane, żelowe czy piankowe? Małe czy duże? Ilu producentów tyle opcji. Niektórzy stwarzają możliwość wyboru, np. albo pompowane albo żelowe. Ale... żeby była możliwość wyboru, najpierw trzeba poznać wady i zalety każdego rodzaju :)

MAŁE CZY DUŻE KOŁA?

Pytanie, które spędza sen z powiek niejednego rodzica. Jakie wybrać?
Małe najczęściej występują w wózkach spacerowych. Na ogół są to piankowe kółka, a niekiedy nawet plastikowe. Nadają się do jazdy po płaskich i w miarę równych terenach. Trudniej będzie nimi manewrować po nierównych, piaszczystych albo leśnych drogach.
Duże koła natomiast najczęściej można spotkać w wózkach wielofunkcyjnych lub większych spacerówkach. Pojadą wszędzie, górzyste tereny jak i krawężniki czy nierówne i dziurawe drogi nie będą stanowiły dla nich problemu. Im większe koło tym lepszy komfort w prowadzeniu wózka i większa wygoda dla naszego maluszka. Są to koła żelowe lub pompowane.
Poniżej krótka charakterystyka każdego rodzaju kółek:

KOŁA POMPOWANE

Występują w większości wózków na rynku. Składają się z felgi, dętki i opony Posiadają wiele zalet. Największą z nich jest to, że dostosowują się do terenu, w jakim się poruszamy, zapewniają płynność w prowadzeniu. Dla wózka z kołami pompowanymi żaden krawężnik nie będzie straszny. Zapewniają dodatkową amortyzację, co ma też bardzo duży wpływ na komfort podróżowania dla naszego szkraba. Takie wózki są idealne na każdy teren od miejskiego chodnika, przez parkowe lub leśne alejki aż po górskie szlaki. Trzeba pamiętać jednak, że koła pompowane są kołami obsługowymi, co znaczy, że trzeba o nie dbać. Od czasu do czasu sprawdzać czy mają odpowiednie ciśnienie itp. Największą ich wadą jest to, że dętka może się przebić po najechaniu na przeszkodę w postaci szkła lub gwoździa. Moja rada- najlepiej wyposażyć się w zapas dętek na koła przednie i tylne ;) Koszt dętki waha się w granicach 15-20zł. Musicie też uważać przy pompowaniu kół. Nigdy nie przekraczajcie wartości wskazanych przez producenta, bo koło może ulec zniszczeniu.

KOŁA PIANKOWE


W większości występują raczej w wózkach spacerowych, mniejszych rozmiarów, aniżeli w głębokich. Zbudowane z czystej pianki lub w połączeniu np. z kauczukiem. Przez to są to najlżejsze kółka. Jeżeli szukasz lekkiego, zajmującego niewiele miejsca wózka, rozglądaj się za takimi, które posiadają koła piankowe. Sprawdzają się raczej na płaskiej powierzchni i w mieście lub asfaltowych równych drogach. Odradzane natomiast do trudnych terenów. Wózki z piankowymi kółkami z reguły posiadają skromną amortyzację lub jej wcale nie mają. Zalety? Kółka piankowe są bezobsługowe, nie trzeba się zastanawiać ile dętek będzie potrzebne w zapasie. Wady? Brak amortyzacji, a co za tym idzie niższy komfort jazdy niż w wózku z kołami pompowanymi, pianka jest niesłychanie podatna na uszkodzenia mechaniczne. Niestety w przypadku zużycia lub uszkodzenia trzeba wymienić całe koło.


KOŁA ŻELOWE

Nowość na rynku, ale w użytkowaniu są już jakiś czas. Zbudowane są podobnie do koła pompowanego, czyli posiadają felgę, oponę, a zamiast dętki środek jest wypełniony żelem. Jest to kompromis między kołem pompowanym, a piankowym. Są to koła bezobsługowe, nie trzeba w nich sprawdzać ciśnienia, zmieniać dętki czy dopompowywać powietrza ;) Zalety- zapewniają amortyzację wstrząsów, wózek z tymi kołami prowadzi się równie dobrze jak z pompowanymi, są bezobsługowe. Wady? Mniejsza dostępność wózków posiadających koła żelowe, chociaż można zaobserwować, że producenci coraz częściej wyposażają w nie swoje produkty.



Na koniec kilka rad odnośnie pielęgnacji kół. Im bardziej będziemy dbać tym dłużej nam posłużą ;)

  • NIE WOLNO! Myć kół pod bieżącą wodą, gdyż może dojść do zardzewienia metalowych elementów koła

  • Jeśli chcesz je wyczyścić zrób to np. sprężonym powietrzem lub przetrzyj szmatką

  • Czyść koła systematycznie, np. podczas mokrej pogody lub po przejażdżce po piasku

  • Zakonserwuj je np. popularnym WD40 lub preparatem zawierającym silikon

EWELKA